Contact Us

Name

Email *

Message *

Tuesday, 23 January 2018

Ratha Saptami


Religious significance


Ratha Saptami or Magha Saptami marks the seventh day following the Sun’s northerly movement (Uttarayana) of vernal equinox starting from Capricorn (Makara). It is symbolically represented in the form of the Sun God Surya turning his Ratha (Chariot) drawn by seven horses, with Aruna as the charioteer, towards the northern hemisphere, in a north-easterly direction. The symbolic significance of the ratha and the seven horses reigned to it is that it represents the seven colours of the rainbow. The seven horses are also said to represent the seven days of a week starting with Sunday, the day of Sun god Surya. The chariot has 12 wheels, which represents the 12 signs (each of 30 degrees) of the Zodiac (360 degrees) and constituting a full year, named Samvatsara. The Sun’s own house is Leo (Simha) and he moves from one house to the next every month and the total cycle takes 365 days to complete. The Ratha Saptami festival seeks the benevolent cosmic spread of energy and light from the Sun God.

Ratha Saptami also marks the gradual increase in temperature across South India and awaits the arrival of spring, which is later heralded by the festival of Ugadi or the Hindu lunar New Year day in the month of Chaitra.

Ritual and worship


On Ratha Saptami one should take bath during Arunodaya. Ratha Saptami Snan is one of the important rituals and is suggested during Arunodaya only. Arunodaya period prevails for four Ghatis (approx. one and half hour for Indian locations if we consider one Ghati duration as 24 minutes) before sunrise. Taking bath before sunrise during Arunodaya keeps one healthy and free from all types of ailments and diseases. Because of this belief Ratha Saptami is also known as Arogya Saptami. Taking bath in water body like river, canal is preferred over taking bath at home. 

After taking bath one should worship Lord Surya during sunrise by offering arghyadan, offer red color vastra, decorate with sandal paste, turmeric and kumkum, light ghee lamp and do archana with red color flowers, neivedhyam using wheat, offering food mixed with wheat to cow and dhaan dharma to the needy. Parayanam of Aruna Prasnam (Suryanamaskar), Adithyahridayam helps for salvation from sins and the expiation of misdeeds.  

In Tirumala Tirupathi, one-day brahmotsavam is held on Ratha Saptami.

Legends


Ratha Saptami also marks the birth of Surya to sage Kashyapa and his wife Aditi and hence celebrated as Surya Jayanti (the Sun-god’s birthday). A legend is narrated by the Kamboj empire’s King Yashovarma, a noble king who had no heir to rule his kingdom. On his special prayers to God, he was blessed with a son. The king’s vows did not end with this, as his son was terminally ill. A saint who visited the king advised that his son should perform the Ratha Saptami pooja (worship) with reverence to rid of his past sins. Once the King’s son performed this, his health was restored and he ruled his kingdom well. It is also said that sage Bhisma breathed his last breath a day after the Ratha Saptami day.


Ratha Saptami Muhurtam for 12.2.2019


Snan Muhurta 5:7 AM to 6:47 AM
Sunrise time for Arghyadan 6:43 AM
Saptami Tithi Starts 15:20 PM on 11.2.2019
Saptami Tithi Ends 15:54 PM on 12.2.2019


Ratha Saptami Snana - Argya Mantra


[7 arga leaves (crown flower plant leaves), raw rice, bermuda grass, turmeric and cow dung, must be used while Bathing on this day facing east, placing leaf upon the head and chant the below mantra].

Sapta Sapti Priye Devi Sapta Loka Pradeepike
Sapta janmaarjitam paapam hara saptami satvaram
Etatjanma krutam paapam krutam sapta sujanmasoo
Naumi saptami Devitwaam sapta lokaika Maataram
Saptaarga patra snaane mama paapam Vyopahayae

Sapta Sapti Ratha Sthaan Sapta Loka Pradeepike
Saptamyaa Saha Deva Tvam Gruhaanaargyam Diwaakara
Diwaakaraaya Namah Argyam Samarpayaami


रथसप्तमी स्नान – अर्घ्य मंत्राः


सप्त सप्ति प्रिये देवि सप्त लोक प्रदीपिके।
सप्त जन्मार्जितं पापं हर सप्तमि सत्वरम्।। 1
यद्यत् सर्वं कृतं पापं मया सप्तसु जन्मसु।
तन्मे शोकं च मोहं च माकरी हन्तु सप्तमी।। 2
नौमि सप्तमि देवि त्वां सर्व लोकैक मातरम्।
सप्तार्क पत्र स्नानेन मम पापं व्यपोहय।। 3

इति स्नात्वा अर्घ्यं दद्यात्

सप्त सप्ति रथ स्थान सप्त लोक प्रदीपक।
सप्तम्या सह देव त्वं गृहाणार्घ्यं दिवाकर।। 4
दिवाकराय नमः अर्घ्यं समर्पयामि।

ரத ஸப்தமி ஸ்னான - அர்க்ய மந்த்ரம்



[ஏழு எருக்க இலைகள் பச்சரிசி, அருகம் புல் மஞ்சள் பொடி பசுஞ்சாணி ஆகியவற்றை தலையில் வைத்துக்கொண்டு கிழக்கு நோக்கிகீழ் கண்ட மந்திரம் சொல்லி ஸ்நானம் செய்வதால் ஏழு பிறவிகளில் செய்த பாபம் அகலும்].

ஸப்த ஸப்தி ப்ரியே தேவி ஸப்த லோக ப்ரதீபிகே
ஸப்த ஜன்மார்ஜிதம் பாபம் ஹரஸப்தமி ஸத்வரம்
யத் யத் ஸர்வம் க்ருதம் பாபம் மயா ஸப்தஸு ஜன்மஸு
தன்மே சோகம் ச ரோகம் ச மாகரி ஹந்து ஸப்தமீ
நெளமி ஸப்தமி தேவி த்வாம் ஸப்தலோகைக மாதரம்
ஸப்த அர்க பத்ர ஸ்நானேன மம பாபம்வ்யபோஹய

மடி வஸ்த்ரம் உடுத்தி நெற்றிக்கு இட்டுகொண்டு ஸங்கல்பம் செய்துகொண்டு ரத ஸப்தமி ஸ்நானாங்கம் அர்கிய ப்ரதானம் கரிஷ்யே என்று சொல்லி கீழ் கண்டமந்திரம் சொல்லி நீரால் ஸூர்யனுக்கு அர்கியம் விட வேண்டும்.

ஸப்த ஸப்தி ரதஸ்தான ஸப்த லோக ப்ரதீபக
ஸப்தம்யா ஸஹிதோ தேவ க்ருஹாணார்க்யம் திவாகர 
திவாகராய நம: அர்க்யம் சமர்ப்பயாமி

Mahatvam of crown flower plant leaves


On the tenth day of Mahabharatha war, Bhishma pitamaha was lying on his death bed of arrows shot by Arjuna. When Bhishma has helped his father (Shantanu) in marrying Satyavati, he became very pleased with him and granted the boon of death at will (Ichhamrityu). To attain moksha, Bhishma wished to die during Uttarayana. But even after the commencement of Uttarayana punyakala, he was not able to leave his mortal coil. When sage Vyasa came to see him, he asked about it. Vyasa said 'Not stopping a papa karma is as sinful as doing that papa karma itself'. Bhishma was reminded of his inaction when draupadi was publicly humiliated by the Kauravas. When he asked for expiation, Vyasa said 'Surya has the power to burn all sins. Arga is another name for Surya and arga patram (
Crown flower plant leaves)  is most auspicious for Surya'. As Vyasa covered the head, eyes, mouth, hands and legs of Bhishma with arga patra, he left his mortal coil and attained mokha. 

As arga patra has the power of surya to burn the sins, we have to bath with arga patra on our head on Ratha Saptami to burn our sins.

எருக்க இலை மஹத்வம் 


மஹாபாரதப்போரின் பத்தாம் நாள் அர்ஜுனனின் அம்புகளால் துளைக்கப்பட்ட கௌரவ ஸேனாதிபதி பீஷ்ம பிதாமஹர் அம்பு படுக்கையில் சாய்கிறார். அந்நேரம் தக்ஷிணாயனம். தக்ஷிஷ்ணாயனத்தில் இறந்தால் முக்தி (மோக்ஷம்) கிட்டாது. பீஷ்மருக்கு அவர் விரும்பும் நேரத்தில் உயிர்விடும் வரம் உண்டு. எனவே அவர் உத்தராயணத்தில் உயிரை விட விரும்புகிறார். ஆனால் தை மாஸம் பிறந்து உத்தராயணம் துவங்கியும் கூட அவர் உயிர் பிரியவில்லை. பீஷ்மரை உடல் வேதனையுடன் மனோ வேதனையும் வாட்டுகிறது. தன்னைக்காண வந்த வேத வ்யாஸரிடம் தனக்கு ஏனிந்த வேதனை எனக் கேட்கிறார். அதற்கு வ்யாஸர் ‘ஒருவர் தானாக செய்யும் துற்செயல் எவ்வளவு பாவமோ அவ்வளவு பாவம் ஒரு துற்செயல் நடக்கும்போது அதை தடுக்காமல் இருப்பதும்’ என்கிறார். பீஷ்மருக்கு புரிகிறது. அன்று ஹஸ்தினாபுரத்து அரசவையில் பாஞ்சாலி இழுத்துவரப்பட்டு துகிலுரியப்பட்டபோது செயலற்று வாளாவிருந்த பாபம் தன்னை சுற்றியுள்ளதை உணர்கிறார். இந்த பாபம் அகல ஏதும் ப்ராயஸ்சித்தம் உண்டா என வ்யாஸரை கேட்கிறார். ‘பாபங்களை பொசுக்கும் சக்தி சூர்ய சக்தியே. சூர்யனுக்கு அர்க்கன் என்று இன்னொரு பெயருமுண்டு. அர்க்கனுக்கு உகந்தது அர்க்க பத்ரம் என்ற எருக்கிலை. சூர்யசக்தி முற்றிலும் எருக்கிலையுள் அடங்கியுள்ளது’ எனக்கூறிய வ்யாஸர் தான் கையுடன் கொணர்ந்த எருக்கிலைகளால் பீஷ்மரின் தலை, கண்கள், வாய், கைகள் மற்றும் கால்கள் ஆகிய அங்கங்களை அலங்கரிக்கிறார். பீஷ்மரின் பாபங்கள் பொசுக்கப்பட்டு, அவரது உடல், மன வேதனைகள் அகன்று நிம்மதியாக உயிர்விடுகிறார்.

அர்க்க பத்ரத்துக்கு பாபங்களை பொசுக்கும் சூர்ய சக்தி இருப்பதால் ரதஸப்தமியன்று நாம் நம் பாபங்களை போக்கிக்கொள்ள எருக்கிலை வைத்து ஸ்நானம் செய்ய வேண்டும்.

No comments:

Post a Comment